Skip to content

Datalimiet repositories

Een repository in GitLab mag maximaal 2GB aan data hebben. Voor game development is dat best weinig. Daarom zul je extra moet letten op hoeveel data je in repository opslaat.

Je repository klein houden

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je repository klein te houden:

  • Zorg dat je een .gitignore bestand hebt die alle overbodige bestanden uit je repo houdt.
  • Let erop dat je niet zomaar alle assets commit. Wees kritisch op welke assets je echt gebruikt in je project. Later toevoegen kan altijd nog, maar weghalen is een stuk lastiger.
  • Door je merge requests af te sluiten met een squash commit zorg je minder nutteloze data bewaart in commits.
  • Verwijder feature branches na een merge request.

Je repository opruimen

Als je in de buurt komt van de datalimiet zul je repository moeten opruimen. Vaak zit er aardig wat data in oude commits die niet meer relevant is voor de huidige staat van het project. Met de volgende stappen houdt je alleen de huidige staat van je project over:

  • Verwijder alle branches en tags (behalve main/master).
  • Sta via GitLab ‘force push’ toe op je main branch.
  • Maak een nieuwe branch aan zonder parent: git checkout --orphan new-init
  • Voeg de huidige versie van het project toe aan je nieuwe branch: git add -A
  • Commit: git commit -am "new init"
  • Verwijder de oude main branch: git branch -D main
  • Hernoem de nieuwe branch naar main: git branch -m main
  • Push je wijziging naar de origin: git push -f origin
  • ‘Prune unreachable objects’ in GitLab.

Het resultaat is een 1 commit op je main-branch met de huidige versie van je project. Alle andere commits zijn nu verwijderd.


Last update: October 3, 2023