Skip to content

SWOT analyse

Inleiding

SWOT-analyse is een strategisch planningstool waarmee teams hun Sterkten, Zwakten, Kansen en Bedreigingen (Strengths, Weaknesses, Oppurtunities and Threats) kunnen identificeren. Het biedt een raamwerk voor het analyseren van interne en externe factoren die het succes van het team kunnen beïnvloeden en helpt bij het ontwikkelen van een strategisch plan om deze factoren aan te pakken.

De SWOT-analyse helpt teams om:

  • informatie-gedreven beslissingen te nemen
  • de impact van hun beslissingen te begrijpen en gebieden voor verbetering te identificeren.

SWOT

Een SWOT analyse wordt vaak opgeleverd in de vorm van een SWOT matrix:

swot_matrix
In de vier kwadranten schrijf/plak je de door jouw geidentificeerde onderdelen

De onderdelen zijn:

Sterktes

Wat maakt dat je team of product goed is?

Voorbeeld

  • Team: de belbin_rollen zijn goed gebalanceerd.
  • Team: de skillsets van de teamleden zijn goed op de opdracht afgestemd.
  • Team: de leerdoelen en de ambities van de teamleden sluiten op elkaar aan
  • Product: het product vervult een aantoonbare behoefte

Zwaktes

Waar moet je team voor uitkijken? Wat zou een product minder goed kunnen maken?

Voorbeeld

  • Team: het team is te eenzijdig in rollen en vaardigheden.
  • Product: er bestaan concurrerende producten

Kansen

Welke externe factoren kunnen de werking van je team of de kwaliteit van je product positief beïnvloeden?

Voorbeeld

  • Team: alle teamleden kunnen op dezelfde momenten buiten school aan de opdracht werken.

Bedreigingen

Welke externe factoren kunnen de werking van je team of de kwaliteit van je product Negatief beïnvloeden?

Voorbeeld

  • Team: teamleden moeten van ver komen en daardoor is het onzeker of ze vaak aanwezig kunnen zijn

Oefening

Oefening

  • Maak een SWOT analyse van je team. Gebruik daarbij onder andere de Belbin team rollen.
  • Je kan dit op papier doen (A3 of groter) maar je kan ook een online samenwerkingstool zoals FigJam of Miro gebruiken.

Last update: February 6, 2023