Skip to content

User Stories

Een User Story beschrijft leeractiviteiten, product features, werkzaamheden, etc… die nodig zijn om een project en/of learning stories te voltooien.

Template

Een User Story is opgebouwd uit een titel, beschijving, acceptatie criteria, beroepstaken/professional skills en bijbehorende bronnen.

Titel

Een korte beschrijving van de User Story.

Beschrijving

Als [WIE] wil ik [WAT] om [WAAROM]

Wie

Als welke rol voer je dit uit? Welke rol zou dit in een multidisciplinair team uitvoeren?

Wat

Wat wil je voor elkaar krijgen?

Waarom

Wat bereik je als het voor elkaar is? Wat is het nut? Wat is het resultaat?

Acceptatiecriteria

Wat moet er gedaan zijn om deze User Story af te hebben? Zo concreet mogelijk.

Beroepstaken & Professional skills

Aan welke beroepstaken/professional skills heb je gewerkt als je deze User Story hebt volbracht?

Bronnen

Welke bronnen kan je gebruiken om deze User Story taken te volbrengen?

Voorbeelden

lijst van User Stories in het kort

  • Als Designer wil ik een score mechanic bedenken zodat spelers tegen elkaar kunnen op spelen.
  • Als Programmeur wil ik een particlesysteem programmeren zodat game designer particle effecten kunnen ontwerpen.
  • Als Tester wil ik weten waar in het spel de spelers dood gaan zodat ik de moeilijke plekken kan identificeren.
  • Als Audio designer wil ik achtergrond muziek voor het main menu ontwerpen zodat dit de speler bij aanvang van het spel gelijk een spannend gevoel geeft.
  • Als Producer wil ik een tool zoeken waarmee ik het product kan opdelen in verschillende onderdelen zodat ik een overzicht kan maken van de te maken game onderdelen en hun status.
  • Als Publisher wil ik een build van het spel kunnen maken zodat ik versies van het spel kan delen met anderen.
  • Als Student wil ik de programmeertaal JavaScript leren zodat ik een bijdrage kan leveren aan de software realisatie van het spel.

Volledig uitgewerkte User Story

Hieronder een uitgewerkt voorbeeld van een volledig uitgewerkte User Story zoals je die kwijt kunt in bijvoorbeeld gitlab > issues.

Titel:

Bewegen van het spaceship

Beschrijving:

Als speler wil ik een spaceship kunnen bewegen zodat ik vijanden kan aanvallen en ontwijken.

Acceptatie criteria:

  • Het schip begint in het midden van het scherm en 10 pixels vanaf de onderkant.
  • Het schip kan naar links en naar rechts bewegen. Gebruik hiervoor de linker en rechter pijltjestoetsen.
  • Het schip beweegt met 10 pixels per frame.
  • Het schip kan niet verder bewegen dan de linkerkant en rechterkant van het scherm.
  • Het schip is een rechthoek van 60 pixel breed en 20 pixels hoog.
  • Het schip is groen.
  • Documentatie ge-update (o.a. Voortgang/nieuwe inzichten/uitkomst/gebruikte bronnen)

Beroepstaak & Professional skills:

  • Persoonlijk leiderschap - Persoonlijke ontwikkeling propedeuse niveau
  • Software - Realiseren niveau 1

Materiaal:

Links
Knowledgebase - P5js

Last update: December 9, 2022