Toekomstgericht organiseren¶
Hieronder wordt verstaan: de organisatorische context van ICT-opdrachten verkennen, zakelijke, duurzame én ethische afwegingen maken en alle aspecten van de uitvoering van de opdracht managen.
Propedeuse niveau¶
Organisatorische context¶
- Kan betrokken personen/partijen van het project benoemen.
- Je begrijpt de aanleiding en doelen van het project en gebruikt dit in beslissingen.
Ethiek¶
- Je gaat in gesprek over actuele gevoelige aspecten van je project.
- Je geeft aan wat je zelf prettig vindt en respecteert anderen daarin.
Managen¶
- Je faseert – onder begeleiding – een gegeven opdracht in tijd en deeltaken, waarin alle teamleden zich kunnen vinden.
- Werkt volgens (gegeven) kwaliteitsnormen.
- Je bespreekt risico’s en kansen van je project met je team en je begeleider en handelt daarnaar.
Jaar 2 niveau¶
In jaar 2 bouw je voort op jouw ontwikkeling van deze professional skill in de Propedeuse. Hier wordt verwacht dat je probleemgericht werkt in plaats van taakgericht, waardoor je complexere situaties beheerst:
- Zelfstandigheid: Je lost zelfstandig kwesties op die voortvloeien uit projectactiviteiten.
- Context: Je werkt binnen een onvoorspelbare context. Het probleem wordt gegeven en je kiest de beste aanpak binnen een beperkte oplossingsruimte.
- Inhoud: Je combineert meerdere basisconcepten en enkele verdiepende concepten die voortbouwen op basisconcepten.
Eind niveau¶
Organisatorische context¶
Identificeert kenmerken en rollen van de omgeving van de opdracht en kent de zakelijke legitimering
Ethiek¶
Kent ethische standaarden, betrekt maatschappelijk ethische thema’s in de oordeelsvorming, herkent eigen en andermans grenzen en handelt daarnaar.
Managen¶
Inventariseert deeltaken, plant en bewaakt tijd, geld, kwaliteit en ethiek van de uitvoering van de werkzaamheden, herkent kansen en risico’s en zorgt voor een toekomstgerichte inbedding van de oplossing in de organisatie.