Skip to content

Onderzoekend probleemoplossen

ICT-opdrachten kritisch vanuit verschillende perspectieven beschouwen, problemen identificeren, vinden van een effectieve aanpak en komen tot passende oplossingen.

Propedeuse niveau

Probleemaanpak

  • Je identificeert een probleem en werkt aan een oplossing volgens een gegeven aanpak.

Onderzoeken

  • Je bent nieuwsgierig en stelt vragen.
  • Je zoekt bronnen om aan informatie te komen.
  • Je verwijst naar de bronnen van informatie die je gebruikt.
  • Je evalueert de betrouwbaarheid van de gebruikte bronnen.

Oplossen

  • Je werkt volgens de gegeven methodiek.
  • Je overweegt alternatieve oplossingen en komt tot een keuze of aanbeveling.

Jaar 2 niveau

In jaar 2 bouw je voort op jouw ontwikkeling van deze professional skill in de Propedeuse. Hier wordt verwacht dat je probleemgericht werkt in plaats van taakgericht, waardoor je complexere situaties beheerst:

  • Zelfstandigheid: Je lost zelfstandig kwesties op die voortvloeien uit projectactiviteiten.
  • Context: Je werkt binnen een onvoorspelbare context. Het probleem wordt gegeven en je kiest de beste aanpak binnen een beperkte oplossingsruimte.
  • Inhoud: Je combineert meerdere basisconcepten en enkele verdiepende concepten die voortbouwen op basisconcepten.

Eind niveau

Probleemaanpak

Het identificeren van het probleem, richting van de oplossing bepalen en een passende aanpak kiezen.

Onderzoeken

Gedurende het hele oplosproces nieuwsgierig zijn en vragen stellen vanuit verschillende perspectieven, deze vragen met een passende aanpak pragmatisch, kritisch en gebaseerd op bronnen beantwoorden.

Oplossen

Het zowel methodisch als creatief problemen op kunnen lossen, het vinden van alternatieven en het kritisch de eigen en andermans redeneerketen kunnen doorlopen.


Last update: August 31, 2023