SOLID¶
Inleiding¶
De SOLID-principes zijn een set van vijf ontwerpprincipes in de softwareontwikkeling die bedoeld zijn om de code flexibel, onderhoudbaar en begrijpelijk te maken. Ze werden geïntroduceerd door Robert C. Martin (ook wel bekend als “Uncle Bob”) en zijn inmiddels wijdverspreid en geaccepteerd in de softwaregemeenschap.
Hier is een korte introductie van elk van de SOLID-principes:
-
Single Responsibility Principle (SRP)
Het SRP stelt dat een klasse of module slechts één verantwoordelijkheid moet hebben. Met andere woorden, een klasse moet slechts één reden hebben om te veranderen. Door de functionaliteit te scheiden, blijft de code overzichtelijk, gemakkelijk te begrijpen en te onderhouden. -
Open-Closed Principle (OCP)
Het OCP stelt dat klassen open moeten zijn voor uitbreiding, maar gesloten voor wijzigingen. Dit betekent dat de functionaliteit van een klasse moet kunnen worden uitgebreid zonder de bestaande code te wijzigen. Dit wordt meestal bereikt door gebruik te maken van abstractie, interfaces en het toepassen van het “program to an interface, not an implementation” principe. -
Liskov Substitution Principle (LSP)
Het LSP stelt dat objecten van een bepaalde klasse vervangen kunnen worden door objecten van een subklasse zonder de correctheid van het programma in gevaar te brengen. Met andere woorden, als een klasse een bepaald gedrag belooft, moeten de subklassen datzelfde gedrag respecteren en behouden. -
Interface Segregation Principle (ISP)
Het ISP stelt dat klanten geen afhankelijkheden moeten hebben van interfaces die ze niet gebruiken. In plaats van één grote interface te hebben, moeten klanten afhankelijk zijn van specifieke interfaces die alleen de methoden bevatten die ze nodig hebben. Hierdoor wordt voorkomen dat klanten afhankelijk zijn van onnodige functionaliteit. -
Dependency Inversion Principle (DIP)
Het DIP stelt dat hogere-niveau modules niet afhankelijk moeten zijn van lagere-niveau modules, maar beide moeten afhankelijk zijn van abstracties. Dit principe promoot het gebruik van interfaces of abstracte klassen om de afhankelijkheden tussen modules om te keren, waardoor de flexibiliteit en onderhoudbaarheid van de code wordt verbeterd.
Door de SOLID-principes toe te passen, kunnen softwareontwikkelaars code schrijven die gemakkelijk kan worden begrepen, uitgebreid en onderhouden. Het naleven van deze principes leidt tot een betere modulariteit, flexibiliteit en herbruikbaarheid van de code, en draagt bij aan het creëren van hoogwaardige softwareproducten.
Bronnen¶
Single Responsibility Principle
How principled coders outperform the competition