User stories¶
Een user story is in feite een klein verhaaltje waarin kort wordt omschreven waar een specifieke functionaliteit aan moet voldoen. User stories vertalen het concept voor een systeem tot een pakket aan wensen en behoeftes. Daarmee kan een team van ontwikkelaars aan de slag met het bouwen van losse functionaliteiten.
Een goede user story:¶
- is een korte, bondige beschrijving van een functionele wens van een gebruiker;
- is in gebruikerstaal geschreven
- heeft altijd toegevoegde waarde voor de gebruiker
- is een discussie-stuk (en geen contract)
Dat laatste punt is erg belangrijk. Een user story is niet zo gedetailleerd dat er vastgelegd is wat er precies gemaakt moet worden. Een goede user story biedt voldoende informatie om over te discussiëren, zodat samen gezocht kan worden naar de beste oplossing om functioneel aan de wens van de gebruiker te voldoen.
Waarom gebruik je het?¶
User stories worden vaak in plaats van een functioneel ontwerp gemaakt. Waarom is dat eigenlijk zo?
- User stories zijn klein en overzichtelijk en ze voegen ieder waarde toe. Een user story gaat maar over één functionaliteit.
- User stories zijn bovendien onafhankelijk van elkaar, dus ontwikkelteams kunnen los van elkaar één specifieke functionaliteit ontwikkelen. Bij een functioneel ontwerp wordt alles in één keer, allemaal achter elkaar gebouwd.
- Omdat ze zo klein zijn, zie je snel resultaat en kun je snel terugkoppelen en bijsturen.
- Je kunt goed inschatten hoeveel tijd het kost om een user story tot functionaliteit te ontwikkelen en daarmee een betere planning maken.
- De opdrachtgever kan bij elke user story en bij elk stukje functionaliteit terugkoppeling geven. Zo is de klant veel meer betrokken bij het eindresultaat.
Voorbeeld¶
Een goede user story bestaat uit een aantal componenten:
- het heeft een pakkende, goed beschrijvende titel, zodat iedereen weet over welk ‘verhaal’ het gaat als erover gepraat wordt.
- het kent duidelijke acceptatie-criteria, op basis waarvan je na afloop kunt testen of de user story goed ingevuld is.
- het vertelt altijd wie iets wil, wat deze persoon wil bereiken en waarom hij of zij dat wil. Het antwoord op de waarom-vraag geeft de toegevoegde waarde voor de gebruiker aan.
Voorbeeld:
Je ziet dat deze user story een duidelijke titel heeft.
Daarna worden de wie-, wat- en waarom-vraag beantwoord.
De student [wie] wil zijn lesrooster van vandaag inzien [wat] zodat hij weet welke lessen hij op welk moment heeft [waarom/waarde].
Tot slot zie je de acceptatiecriteria, die bepalen of de uiteindelijke functionaliteit aan de eisen voldoet. Dit alles past op een post-it. Als dat niet zo is, dan is je user story te groot.