Organisatieprocessen¶
Analyseren¶
Niveau 1¶
- Analyseren van een enkel organisatieproces, organisatie, gegevensstromen, databehoeften en procesbesturing op operationeel Niveau.
- Analyseren van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties vanuit de invalshoek van de informatievoorziening.
Niveau 2¶
- Analyseren van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen en de kwaliteit van de huidige ICT-voorziening.
- Analyseren van samenhang van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties.
- Vaststellen van de ICT-requirements vanuit de behoefte van relevante stakeholders.
- Analyseren van beschikbare ICT-mogelijkheden in het veld.
Niveau 3¶
- Analyseren van de consequenties van een (strategische) koerswijziging voor organisatie processen en hun informatievoorziening.
- Analyseren (kwantitatief en/of kwalitatief) van de huidige en toekomstige situatie op het gebied van bijvoorbeeld beleid, strategie, alignment en architectuur, met gebruikmaking van gangbare methoden.
- Analyseren van de huidige acceptatie van nieuwe technologie en eventuele weerstanden.
- Analyseren van gestructureerde en ongestructureerde interne en externe data.
Niveau 4¶
- Uitvoeren van grondig theoretisch onderbouwd onderzoek naar technologische (interorganisationele) procesinnovaties (AI, machine & deep learning, digital twins, blockchain, etc.).
Adviseren¶
Niveau 1¶
- Adviseren van verbeteringen voor een enkel organisatieproces op het terrein van organisatie(structuur), processen en informatievoorziening, met inachtneming van de mogelijkheden van ICT.
Niveau 2¶
- Adviseren over oplossingen voor knelpunten op het terrein van organisatiestructuur (en rollen), (organisatie)processtructuur, samenhang en informatievoorziening.
- Adviseren over nieuwe ICT-mogelijkheden, waaronder pakketselectie en advies.
Niveau 3¶
- Adviseren over de interne en externe afstemming tussen business en ICT (alignment en governance) rekening houdend met de doelstellingen van de organisatie (o.a. missie, visies, strategie en KPI’s).
- Adviseren over een veranderkundige aanpak bij de invoering van nieuwe ICT-mogelijkheden.
- Adviseren in oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.
Niveau 4¶
- Adviseren van technologische (interorganisationele) proces innovaties, waarbij ook rekening wordt gehouden wordt met de sociale context (mens en organisatie).
- Creëren van breed draagvlak onder alle relevante stakeholders.
Ontwerpen¶
Niveau 1¶
- Ontwerpen van een enkel organisatieproces, enkele gegevensstromen, een organisatieonderdeel en/of een deel van de informatievoorziening.
Niveau 2¶
- Ontwerpen van samenhangende organisatieprocessen: een gegevensstructuur (model), het procesmanagement van organisatieprocessen, de functionele organisatiestructuur en/of de informatievoorziening, rekening houdend met security en privacy wetgeving.
- Ontwerpen van de inrichting van een standaardapplicatie. Ontwerpen van de interfaces voor een applicatie in het applicatielandschap (mappings).
Niveau 3¶
- Ontwerpen van de architectuur van organisatieprocessen en besturingsmodellen, inclusief bijbehorende beheersing, informatievoorziening en veranderproces.
- Ontwerpen van een veranderkundige aanpak met bijbehorende interventies.
- Ontwerpen van oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.
Niveau 4¶
- Ontwerpen van technologische (interorganisationele) procesinnovaties.
- Evalueren en valideren van mogelijke procesinnovaties.
Realiseren¶
Niveau 1¶
- Beschrijven en opstellen van werkinstructies, functie- en rolbeschrijvingen, en procedures voor een (aangepast) proces.
- Testen van de aansluiting van de organisatieprocessen met de opgeleverde informatievoorziening.
- Opstellen van een eenvoudig implementatieplan.
Niveau 2¶
Realiseren van de invoering en acceptatie van procedures in samenhang met nieuwe of gewijzigde informatievoorziening en besturing
- Opleiden en trainen van eindgebruikers in de vernieuwde processen en gebruik van een nieuwe ICT.
- Bouwen en valideren van een proof of concept.
- Inrichten van een standaardapplicatie (bv. CRM, ERP, BI).
Niveau 3¶
- Realiseren van invoering en acceptatie van gewijzigde organisatieprocessen op basis van een implementatieplan.
- Inrichten van oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.
Niveau 4¶
- Bouwen en valideren van prototypen van nieuwe technologische oplossingen voor (interorganisationele) procesinnovaties.
Manage & Control¶
Niveau 1¶
- Verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan procesdocumentatie (bv. business rules, principes en procesmodellen).
- Beschrijven van de veranderbehoefte voor een enkel deelproces.
Niveau 2¶
- Inrichten, onderhouden en actualiseren van functionele beheerprocessen.
- Signaleren en inventariseren van de veranderbehoefte van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen.
Niveau 3¶
- Richten en actualiseren van principes, business rules en modellen van procesarchitectuur.
- Proactief signaleren van behoefte aan verandering in alle organisatie processen en bijbehorende veranderprocessen in gang zetten.
Niveau 4¶
- Bedenken van nieuwe technologische oplossingen voor het beheren van (interorganisationele) procesinnovaties.
Last update:
December 9, 2022