Skip to content

Organisatieprocessen

Analyseren

Niveau 1

  • Analyseren van een enkel organisatieproces, organisatie, gegevensstromen, databehoeften en procesbesturing op operationeel Niveau.
  • Analyseren van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties vanuit de invalshoek van de informatievoorziening.

Niveau 2

  • Analyseren van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen en de kwaliteit van de huidige ICT-voorziening.
  • Analyseren van samenhang van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties.
  • Vaststellen van de ICT-requirements vanuit de behoefte van relevante stakeholders.
  • Analyseren van beschikbare ICT-mogelijkheden in het veld.

Niveau 3

  • Analyseren van de consequenties van een (strategische) koerswijziging voor organisatie processen en hun informatievoorziening.
  • Analyseren (kwantitatief en/of kwalitatief) van de huidige en toekomstige situatie op het gebied van bijvoorbeeld beleid, strategie, alignment en architectuur, met gebruikmaking van gangbare methoden.
  • Analyseren van de huidige acceptatie van nieuwe technologie en eventuele weerstanden.
  • Analyseren van gestructureerde en ongestructureerde interne en externe data.

Niveau 4

  • Uitvoeren van grondig theoretisch onderbouwd onderzoek naar technologische (interorganisationele) procesinnovaties (AI, machine & deep learning, digital twins, blockchain, etc.).

Adviseren

Niveau 1

  • Adviseren van verbeteringen voor een enkel organisatieproces op het terrein van organisatie(structuur), processen en informatievoorziening, met inachtneming van de mogelijkheden van ICT.

Niveau 2

  • Adviseren over oplossingen voor knelpunten op het terrein van organisatiestructuur (en rollen), (organisatie)processtructuur, samenhang en informatievoorziening.
  • Adviseren over nieuwe ICT-mogelijkheden, waaronder pakketselectie en advies.

Niveau 3

  • Adviseren over de interne en externe afstemming tussen business en ICT (alignment en governance) rekening houdend met de doelstellingen van de organisatie (o.a. missie, visies, strategie en KPI’s).
  • Adviseren over een veranderkundige aanpak bij de invoering van nieuwe ICT-mogelijkheden.
  • Adviseren in oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.

Niveau 4

  • Adviseren van technologische (interorganisationele) proces innovaties, waarbij ook rekening wordt gehouden wordt met de sociale context (mens en organisatie).
  • Creëren van breed draagvlak onder alle relevante stakeholders.

Ontwerpen

Niveau 1

  • Ontwerpen van een enkel organisatieproces, enkele gegevensstromen, een organisatieonderdeel en/of een deel van de informatievoorziening.

Niveau 2

  • Ontwerpen van samenhangende organisatieprocessen: een gegevensstructuur (model), het procesmanagement van organisatieprocessen, de functionele organisatiestructuur en/of de informatievoorziening, rekening houdend met security en privacy wetgeving.
  • Ontwerpen van de inrichting van een standaardapplicatie. Ontwerpen van de interfaces voor een applicatie in het applicatielandschap (mappings).

Niveau 3

  • Ontwerpen van de architectuur van organisatieprocessen en besturingsmodellen, inclusief bijbehorende beheersing, informatievoorziening en veranderproces.
  • Ontwerpen van een veranderkundige aanpak met bijbehorende interventies.
  • Ontwerpen van oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.

Niveau 4

  • Ontwerpen van technologische (interorganisationele) procesinnovaties.
  • Evalueren en valideren van mogelijke procesinnovaties.

Realiseren

Niveau 1

  • Beschrijven en opstellen van werkinstructies, functie- en rolbeschrijvingen, en procedures voor een (aangepast) proces.
  • Testen van de aansluiting van de organisatieprocessen met de opgeleverde informatievoorziening.
  • Opstellen van een eenvoudig implementatieplan.

Niveau 2

Realiseren van de invoering en acceptatie van procedures in samenhang met nieuwe of gewijzigde informatievoorziening en besturing

  • Opleiden en trainen van eindgebruikers in de vernieuwde processen en gebruik van een nieuwe ICT.
  • Bouwen en valideren van een proof of concept.
  • Inrichten van een standaardapplicatie (bv. CRM, ERP, BI).

Niveau 3

  • Realiseren van invoering en acceptatie van gewijzigde organisatieprocessen op basis van een implementatieplan.
  • Inrichten van oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data.

Niveau 4

  • Bouwen en valideren van prototypen van nieuwe technologische oplossingen voor (interorganisationele) procesinnovaties.

Manage & Control

Niveau 1

  • Verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan procesdocumentatie (bv. business rules, principes en procesmodellen).
  • Beschrijven van de veranderbehoefte voor een enkel deelproces.

Niveau 2

  • Inrichten, onderhouden en actualiseren van functionele beheerprocessen.
  • Signaleren en inventariseren van de veranderbehoefte van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen.

Niveau 3

  • Richten en actualiseren van principes, business rules en modellen van procesarchitectuur.
  • Proactief signaleren van behoefte aan verandering in alle organisatie processen en bijbehorende veranderprocessen in gang zetten.

Niveau 4

  • Bedenken van nieuwe technologische oplossingen voor het beheren van (interorganisationele) procesinnovaties.

Last update: December 9, 2022