Planning blok 8¶
Deze algemene planning geeft een overzicht van het ritme van het blok, met de belangrijkste meetmomenten en evenementen. Houd er rekening mee dat de planning niet in steen gebeiteld is, het is altijd veranderlijk. De afspraken die je met je docenten maakt hebben voorrang op dit algemene overzicht.
Algemene planning blok 8 23-24 |
Tip
Het is altijd handig om het jaarrooster van de ICT-opleiding in de gaten te houden. Dit vind je hier: https://www.hva.nl/praktisch/algemeen/faculteiten/fdmci/jaarrooster-hbo-ict/jaarrooster-hbo-ict.html
Overzicht per sprint¶
Hieronder een overzicht van de sprints. Deze raden we aan wil je hier van afwijken bespreek dit dan met je Product Owner. Verder zal de product owner elke sprint feedback geven die je ook dient op te pakken in de aansluitende sprint.
Tip
Leg ook de relatie tussen onderstaande werkzaamheden en deelproducten zodat je gelijk de deelproducten kan oppakken.
Sprint 1: Game Concept (2 weken)¶
- Onderdelen:
- Gebruikersonderzoek
- Inspiratie analyse naar games met de twist erin.
- Prototype van core mechanic namelijk een rij van vijanden en een standaard toren.
- Core mechanics diagram
- Formal Elements tot in details uitgeschreven.
- Dramatic Elements tot in details uitgeschreven.
- Samenwerkingscontract
- Product backlog
- Alle sprint boards staan klaar en Sprint board #1 is ingericht.
- Taak:
- Verdeling van deelproducten over de teamleden.
- Deelproduct opdelen in kleinere deelproducten en/of werkzaamheden (Lijst, diagram en backlog).
- Van de opdeling alle User Stories opstellen.
- Waarvan de US op sprint board #1 in detail zijn uitgewerkt. (zie Procedures > User Story template)
- Itch.io Announcement gamepage aanmaken.
Sprint 2: Iteratie 2 (3 weken)¶
- Onderdelen:
- Game design documentatie geeft volledig beeld van het spel volgens formele beschrijvingsmethode
- 1 Mid-game Level/Map analyseren, ontwerpen, realiseren
- Game Twist ontwerpen en realiseren
- User Interface in het level analyseren, ontwerpen en realiseren (realiseren met Unity UI toolkit)
- Basic menu’s voor volledige game flow (Main menu, game, game over menu)
- Background music
- Basic SFX (geraakt worden, spawnen/plaatsen, death/destruction)
- Playtests handmatig ontwerpen en uitvoeren (einde van de sprint).
- Minimal Viable Product(MVP) WebGL build op Itch.io voor de Product Owner
- Taak:
- De ‘Type of fun’ is gevonden en ervaarbaar in het prototype.
- Playtests uitkomsten en verbeterpunten met de Product Owner bespreken.
- Product backlog met alle deelproduct en opdeling in kleinere deelproducten en/of werkzaamheden.
- Sprint board volgende sprint klaar zetten.
- Van de opdeling alle User Stories opstellen.
- Itch.io Gamepage update met alle teksten definitief zoals titel, beschrijvingen, tags, etc.
Sprint 3: Iteratie 3 (2 weken)¶
- Onderdelen:
- Analytics systeem ontwerpen en realiseren om het spel te testen/meten. (denk aan metrics zoals ‘progression’)
- Alle Levels/Maps ontwerpen en realiseren
- ‘Weapons vs Enemies’ zijn allemaal beschikbaar in-game.
- Complete Game Twist ontwerpen en realiseren
- Complete menu’s voor volledige game flow (alle knoppen, transities, Textures, music, sfx)
- Playtests ontwerpen en uitvoeren gebruikmakend van Analytics systeem.
- Minimal Viable Product(MVP) WebGL build op Itch.io voor de Product Owner.
- Individueel literatuuronderzoek (deadline 6 juni 2024)
- < Vul aan naar mate van noodzaak >
- Taak:
- Materiaal/assets zoeken (Creative Commons: Free for commercial use of zelf aanschaffen).
- Playtests uitkomsten en verbeterpunten met de Product Owner bespreken.
- Sprint board volgende sprint klaar zetten.
- Itchi.io Gamepage updaten met Logo, screenshots en andere visuele aankleding.
Sprint 4: Iteratie 3 (2 weken)¶
- Onderdelen:
- Game release op Itch.io.
- Polish analyseren, ontwerp en realisatie d.m.v. particle effects, lighting, SFX, jingles, adaptive music.
- Tutorial d.m.v. ‘How to play’ analyseren, ontwerpen en realiseren.
- Post processing effects analyseren, ontwerpen en realiseren.
- Itch.io release
- Minimal Viable Product(MVP) WebGL build op Itch.io voor de gebruikers
- Als Team zelfstandig en in overeenstemming met de Product Owner bepalen/uitwerken.
- Taak:
- Itchi.io Gamepage volledig
Ga altijd het gesprek aan met de docenten om te controleren of je aanname van een deelproduct en wat daarvan verwacht wordt klopt