Mechanics Dynamics Aesthetics (MDA) framework¶
Het MDA framework kan gebruikt worden om een game te analyseren en/of te ontwerpen. Dat kan vanaf de regels/datalaag tot aan de emoties die spelers ervaren of vice versa.
Mechanics¶
Data en regels die het fundament van het spel vormen.
Dynamics¶
Een combinatie aan regels en data zorgen voor emergentie. Deze maken mogelijk dat er gespeeld kan worden door de speler. Denk aan het ontstaan van camping in een shooter of zelf samengestelde team combinaties en samenspel in een MRPG.
Aesthetics¶
De emergentie kan op zijn beurt weer een emotionele reactie tot gevolg hebben bij de speler(s) van het spel. Zie ook Eight kinds of fun voor verschillende soorten uitingen.
Bron¶
Hunicke, LeBlanc, & Zubek. MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research., 2004.
De volledige paper van het MDA framework is hier te vinden.
Zoek ook vooral naar hoe deze theorie wordt geïnterpreteerd en toegepast. Kom je iets tegen dat je gebruikt vergeet dan niet in je documentatie daar naar te refereren.