Enquête¶
Voor onze game (Micro Meyham) is het verstandig om een enquête te maken voor onze toekomstige playtest. Met het testen van de game wil je graag uitvogelen wat de testers wel en niet fijn vinden, wat zij wel en niet begrijpen en of de game hen stimuleert om verder te spelen. Hierom maken wij een enquête die makkelijk in te vullen valt en waarmee makkelijk informatie terug te vinden valt.
Waarom een enquête?¶
Wij maken een enquête om informatie te verkrijgen van onze testers. Deze mensen variëren tussen jong en oud, game developer en niet game developer en gevorderd in games en niet gevorderd in games. Door deze “doelgroep” aan te houden verwachtte wij de beste resultaten van onze testers. Ook is het vooral handig om naast de tester te zitten wanneer deze de game gaat testen, omdat niet alles op te schrijven valt en lichaamstaal vaak meer zegt dan een herrinering die teruggehaald moet worden om antwoord te geven op de vragen.
Hoe bieden wij de enquête aan?¶
Wij gaan de enquête links in de game verwerken, zodat wanneer een speler afgaat/game over is, zij een knop kunnen inklikken die hen zal navigeren naar de enquête. (Optie voor NL/ENG versie)
Welke resultaten verwachten we?¶
Over het algemeen verwachten we van alle testers een eerlijk antwoord, zodat wij als developers weten waar we staan en wat er nog aangepast moet worden. We verwachten veel feedback vanwege dat de game nog lang niet af is, maar wel speelbaar en dus ook testbaar. Ook hebben we enkele open vragen waar we de tester vragen wat zij nog zouden willen toevoegen. Dit kan leiden tot nieuwe ideeën en nieuwe implementaties voor ons. Verder verwachten we harde en veel feedback, wat alleen maar goed is, omdat we dan beter weten waar we staan en wat er nog te verrichten valt.
Wat gaan we doen met de resultaten?¶
Indien de resultaten binnen zijn, maken we met het team de overweging welke feedback punten het meest relevant zijn (bijvoorbeeld: het niet begrijpen dat je een power-up kan activeren met de spatiebalk). Dit soort dingen zullen allemaal verwerkt worden, door bijvoorbeeld een instructie scherm te implementeren. De feedback zien wij echt als feedback en als informatie wat ons helpt om een betere game neer te kunnen zetten. Ten slotte is het essentiël om informatie te verkrijgen van een persoon die onze game niet kent en nooit gespeeld heeft, omdat we daar juist de meeste informatie van verwachten.